Václav Cigler & Michal Motyčka
Václav Cígler studoval na sklářské škole v Novém Boru pod vedením významného sklářského výtvarníka Stanislava Libenského a poté v Praze u architekta Josefa Kaplického na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Michal Motyčka alternativně zahájil studium na Fakultě architektury ČVUT a poté pokračoval ve vzdělávání v Ateliéru skla v architektuře prof. Mariana Karla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v roce 1995. Ačkoli Václav Cígler i Michal Motyčka zahájili své umělecké vzdělávání v různých obdobích, jejich podobná vášeň pro současné umění, design a architekturu usnadnila v roce 1999 zahájení jejich společných projektů. Díla Václava Cíglera jsou nejvíce rozpoznatelná díky využití skleněné optiky k manipulaci s okolím. Využitím světla, vody a tvaru vyrábí Václav novou realitu. Pohled skrze jedno z Václavových skleněných děl ukazuje jeho mistrovství v používání optického skla, které zakřivuje okolní prostředí a vytváří zkreslení jeho původního stavu. Václavovo použití stupňovitého skla navíc vytvořilo idiosynkratické obrazy téhož prostředí, protože každá tabule láme jiný úhel svého krytu. Václavova skleněná díla jsou komentářem ke vztahu člověka k jeho městskému a přírodnímu prostředí a vybízejí diváky k nalezení klidu a harmonie z naší společné krajiny. Václav Cigler je prvním umělcem, který kdy pracoval s optickým sklem. Toto zdánlivě nepřekonatelné využití skleněné optiky českými umělci prolomilo mezinárodní, současný umělecký průmysl a vytvořilo svěží způsob uměleckého vyjádření.
DSC Gallery představuje prostorovou instalaci Václava Ciglera a Michala Motyčky nazvanou Ab Ovo (Od úplného počátku), jež symbolicky provádí diváka svébytným dílem odhalujícím některé neohraničené rysy bytí na rozměr profánního gesta. Dvacetiletý upřímný dialog ve smyslu setkání autorů, kteří mluví stejným jazykem a cíleně obhajují použité vizuální formy a prostředky v našem přítomném světě. Jubilující sochař a pedagog Václav Cigler patří ke světově uznávaným autorům umělecké generace nastupující na počátku 60. let dvacátého století. Jeho tvorba je zaměřena na plastické objekty z broušeného optického skla, návrhy a realizace světelných struktur a šperků, kresby, projekty do krajiny a kompozice pro architekturu. Fotografie: Martin Polák