KISS: MONSTERS KISSING BETTER

Jakub Ružinský "Only Lovers Left Alive" (2023)200 x 250 cmOil and acrylic on linen
Charlie Stein "Museum of Vessels" (2024)100 x 80 x 3,8 cmoil on canvas
Martin Eder "Gender Bender" (2022)150 x 100 cmoil on canvas
Jan Slanina "Primus&Helena" (2025)100 x 75 x 20 cmmixed media
Marianna Ignataki "Earthy Delights" (2024)89 x 133 cmoil, pastels and graphite on raw cotton
Alexander Tinei "Study for a sitting woman" (2016)120 x 90 cmoil on canvas
Filip Kůrka "Evolution Again and Again" (2025)200 x 180 cmoil on canvas

Výstava s názvem Kiss: Monsters kissing better zkoumá proměny současné figurace, intimity a identity na pomezí něhy a grotesky, lidského a digitálního. Polibek se zde objevuje jako symbol touhy, spojení i rozpadu. Kurátorka Olga Trčková vytvořila vrstevnatý dialog mezi etablovanými autory a novou generací, kde se střetává klasická malba s hybridními formami a kybernetickou estetikou. Vystavují: Josef Bolf, Martin Eder, Glorie Grünwaldová, Jan Heres, Tina Hrevušová, Dajana Hroššová, Marianna Ignataki, Michal Janovský, Ema Kissová, Anna Krištofíková, Olga Krykun, Michael Kunze, Filip Kůrka, Laura Limbourg, Pavla Malinová, Barbora Mikudová, Justin Mortimer, Anselm Reyle, Lucie Rosická, Jakub Ružinský, Adéla Singerová, Jan Slanina, Charlie Stein, Alexander Tinei, Jakub Tomáš, Barbora Šlapetová, Tereza Štětinová, Leonard Železo.

KISS: MONSTERS KISSING BETTER

Press release

Kurátorský výběr výstavního projektu se pohybuje v širokém spektru vizuálních jazyků – od klasické malby přes objekty až po hybridní formy inspirované virtuální realitou. Umělci skrze postavy, přízraky a avatary reflektují proměnlivost identity v době, kdy je naše tělo stále častěji propojeno s technologickým rozhraním. Výstava záměrně balancuje mezi krásou a výstředností, zranitelností a nadvládou, emocí a digitální touhou. Poprvé zároveň představujeme v České republice německou umělkyni Charlie Stein, jejíž práce tematizují blízkou budoucnost, v níž lidé a roboti vstupují do rovnocenných vztahů – včetně intimity a sexuality. Stejné otázky rezonují i v díle českého autora Jana Slaniny, který k tématu přistupuje v abstrahovanější rovině – prostřednictvím neonových instalací a světelných soch, kde se potkává chladná estetika budoucnosti s melancholií lidské touhy. Mezi nově navázané spolupráce pak patří i řecká umělkyně Mariana Ignataki, jejíž kresby oscilují mezi mýtem, erotikou a zneklidňující emocionalitou. Ignataki aktuálně vystavuje v National Gallery of Athens a její práce jsou čím dál více vnímány jako silný hlas evropské scény. Je tím jednou z dalších, které speciálně pro výstavu Kiss / Monsters kissing better připravili nové dílo, kde propojují vizuální přitažlivost s podvědomou touhou po rituálu, proměně a transcendenci. Kurátorkou výstavy je Olga Trčková.